dilluns, 15 de gener del 2018

13/11/2017. Aleix Salvans. La Llei de Partits permetria la il·legalització del PP pel cas Gürtel. A les conclusions del judici del cas Gürtel, exposades el passat 23 d’octubre, la fiscal anticorrupció Concepción Sabadell va considerar provat que Francisco Correa era responsable d’una estructura que intermediava entre càrrecs públics del Partit Popular i empresaris per tal que els primers cobressin comissions a canvi d’adjudicar contractes públics als segons. Sabadell, a més, va definir aquesta situació com “l’activitat duradora d’una organització constituïda per a delinquir" i orientada a “enriquir els seus integrants i quedar-se amb fons públics ensorrant el sistema públic de finançament”. La fiscal va reblar la seva exposició afirmant que aquest entramat no hauria pogut funcionar sense “l’abús de les funcions públiques” d’alguns dels acusats, que inclouen exalcaldes, exconsellers autonòmics i l’extresorer del Partit Popular, Luis Bárcenas. Tots ells, segons Sabadell, van actuar “perjudicant greument l’interès general i saquejant les arques públiques”. Basant-se en el cas de l'Ajuntament de Majahadonda (Madrid), la fiscal anticorrupció també va concloure que la trama beneficiava “els mateixos acusats i al PP” i que l'existència de la caixa B del partit estava “plena i sobradament provada”, no només a nivell local, sinó de tot l'estat espanyol.

Benvolguts,

El 23 d’octubre va concloure el judici pel cas Gürtel. Fixeu-vos la traça que va tenir el PP que de tot aquest merder gairebé no n’ha parlat la “premsa amiga”, perquè usaven tot el seu temps per a denostar Catalunya, el parlament de Catalunya, els Mossos d’Esquadra, el Govern català, així com les eleccions il·legals al Parlament de Catalunya que Rajoy un cop va destrossar-nos amb el 155 va proposar cel·lebrar el 21-D.

En aquest context nosaltres mateixos no n’hem parlat prou del cas Gürtel. Tanmateix, aprofitant que avui s'han presentat les conclusions del cas Palau, amb alguns condemnats a 7 i 9 anys de presó i altres absolts per caducitat, amb un entramat idèntic, però en petit, del del Cas Gürtel, intentem recuperar alguns dels articles més punyents d’aquest interval de temps. Avui presentem l’article de l’ Aleix Salvans, que explica com la Llei de Partits, creada “ad-hoc” per rebentar ja fa 10 o 12 anys a Herri Batasuna, podría il·legalitzar el PP…

Vegem l'article:



La Llei de Partits permetria la il·legalització del PP pel cas Gürtel

La norma, aprovada el 2002 a proposta del govern de José María Aznar, esmenta l’associació il·lícita com un dels supòsits per a la dissolució i prohibició d’una organització política
 
Aleix Salvans 

13/11/2017

A les conclusions del judici del cas Gürtel, exposades el passat 23 d’octubre, la fiscal anticorrupció Concepción Sabadell va considerar provat que Francisco Correa era responsable d’una estructura que intermediava entre càrrecs públics del Partit Popular i empresaris per tal que els primers cobressin comissions a canvi d’adjudicar contractes públics als segons. Sabadell, a més, va definir aquesta situació com “l’activitat duradora d’una organització constituïda per a delinquir" i orientada a “enriquir els seus integrants i quedar-se amb fons públics ensorrant el sistema públic de finançament”. La fiscal va reblar la seva exposició afirmant que aquest entramat no hauria pogut funcionar sense “l’abús de les funcions públiques” d’alguns dels acusats, que inclouen exalcaldes, exconsellers autonòmics i l’extresorer del Partit Popular, Luis Bárcenas. Tots ells, segons Sabadell, van actuar “perjudicant greument l’interès general i saquejant les arques públiques”. 

Basant-se en el cas de l'Ajuntament de Majahadonda (Madrid), la fiscal anticorrupció també va concloure que la trama beneficiava “els mateixos acusats i al PP” i que l'existència de la caixa B del partit estava “plena i sobradament provada”, no només a nivell local, sinó de tot l'estat espanyol.



El cap de les empreses de l'entramat Gürtel, Francisco Correa, i una de les seves empleades, Mónica Magariños, a la banqueta dels acusats del judici pel 'cas Gürtel' | ACN

Si la sentència del jutge del cas Gürtel donés per bones les conclusions de Concepción Sabadell, es produiria una situació paradoxal: D'acord amb la legislació espanyola, es complirien les condicions necessàries per iniciar el procés d’il·legalització del partit que lidera un Mariano Rajoy que, segons Manuel Morocho, inspector cap de la Unitat de Delictes Econòmics i Fiscals de la Policia Nacional espanyola, també s'hauria beneficiat d'aquesta trama. En una entrevista publicada recentment a Vilaweb, el jurista i exjutge Elpidio José Silva esmentava aquesta possibilitat, que considerava una urgència radical

Recordant que “pràcticament tots els presidents del PP a la Comunitat de Madrid estan encausats” i el que va anomenar “concentració de pràctiques criminalitzades”, Silva va afirmar que caldria investigar “molt a fons”. El problema seria que la investigació podria estar “controlada pel partit que se suposa que podria haver comès delicte”, comprometent la seva viabilitat.

En què consistiria aquesta investigació? El 2002, a proposta del govern de José María Aznar, la Llei de Partits Polítics va ser aprovada amb els vots de PP, PSOE, CiU, Coalició Canària i el Partit Andalusista. Aquesta norma, promulgada per deixar fora de la llei Herri Batasuna i l’entorn de l’esquerra abertzale, estableix que la dissolució o la suspensió d’un partit es pot dur a terme “per decisió de l’autoritat judicial competent” en diverses circumstàncies, una dels quals és que un partit “incorri en els supòsits tipificats com associació il·lícita” o que la seva activitat “vulneri de manera continuada, reiterada i greu els principis” de la democràcia o la vulgui “impossibilitar o inhabilitar. Demostrada l'associació il·lícita, a la vista de les conclusions de la fiscal Sabadell, podria ser possible aquesta il·legalització. A la Llei de Partits, a més, s'hi podria afegir l’article 22 de la Constitució espanyola, que estableix que “les associacions que persegueixen fins o utilitzen mitjans tipificats com a delicte són il·legals”.

El Codi Penal espanyol defineix les associacions il·lícites, entre d'altres, com aquelles que “tinguin per objecte cometre algun delicte o, després de constituides, promoguin la seva comissió” i les que tinguin com a finalitat “cometre o promoure la comissió de faltes de manera organitzada, coordinada i reiterada”. La sentència del cas Gürtel, per tant, podria ser una eina molt important per determinar si el Partit Popular és una associació il·lícita, cosa que obriria el camí a la seva il·legalització.



Mariano Rajoy amb Soraya SS.  ACN

Però en el supòsit que es complís alguna o diverses de les condicions anteriors, el mecanisme establert per la Llei de Partits plantejaria un altre obstacle encara més important. El text legislatiu indica que l'autoritat competent per il·legalitzar partits polítics és la Sala Especial del Tribunal Suprem, que valorarà i determinarà si fer-ho a proposta del govern espanyol. L'executiu espanyol és en mans del Partit Popular i el seu president, Mariano Rajoy, podria ser un dels beneficiaris de l'estructura pressumptament delictiva construida al voltant del seu partit. El Congrés o el Senat podrien instar-lo a iniciar el procediment. Tot i que el PP té majoria absoluta al Senat, tancant aquest camí a la cambra alta, la minoria parlamentària del partit al Congrés dels Diputats fa que existeixi una possibilitat. 

En les condicions actuals, però, les probabilitats de formació d’una majoria que es pronunciés a favor d'aquest procés, independentment de la seva viabilitat des d'un punt de vista estríctament jurídic, són pràcticament nul·les pel mateix equilibri parlamentari i, també pel daltabaix social que podria suposar la dissolució judicial d'un partit que va comptar amb gairebé un 30% dels vots a les darreres eleccions espanyoles.

A les darreres eleccions basques, on Euskal Herritarrok va poder presentar-se, el seu suport va rondar el 12%, xifra gens menyspreable però que no va impedir que fos il·legalitzada. En el cas del Partit Popular, i malgrat les enormes diferències, el principal problema és un altre: tot i que la decisió en última instància és del Poder Judicial, aquest hauria d'actuar instat per l'Executiu i el Legislatiu, cosa que, a efectes pràctics, deixa l'actuació de la justícia en mans de la política.


Aleix Salvans

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada