dimecres, 25 de maig del 2016

24/05/2016. Història. Aleix Renyé. Fundació Reeixida. Ruta de la independència. Projecte de recuperació de la memòria nacional catalana. Ruta: Manifestació de l'11 de Setembre de l'any 1901, assalt el 1905 de l’Exèrcit espanyol al Cu-cut, 12.000 voluntaris catalans amb l’Estelada com a ensenya el 1914, Complot del Garraf el 1925 contra el rei Alfons XIII durant la dictadura de Primo de Rivera esponsoritzada pel Borbó. 1926 Prats de Molló, 1934 CADCI...

Benvolguts,

La recuperació de la historia és fonamental per la recuperació de la consciència col·lectiva! 

En aquest apunt del PuntAvui d’ahir  l’Aleix Renyé ens recupera un tros de la nostra història col·lectiva. Nosaltres no en sabíem res de la primera estelada fins que fa uns pocs dies vàrem trobar, comentar i publicar un article sobre aquest tema.
Precisament en el mateix diari però d’avui hi ha un interessant article de l’arquitecte Francesc Camps de títol Sabadell, desànim(a) que explica la necessitat de recuperar la consciència col·lectiva, aplicada a la vila de Sabadell i que porta com a entradeta el següent: “Seria interessant saber quant ha anat perdent Sabadell de la seva consciència col·lectiva”. És un article que cal llegir doncs en Francesc Camps fa pura filosofia quan el comença amb:

Magnífic fenomen de bucle el que pot produir-se al voltant de la percepció de la ciutat. Em refereixo a la pròpia. La ciutat real i la ciutat representada –la que es genera a la nostra memòria– van juntes. El binomi funciona perquè es retroalimenta. La part real que conforma la imatge –sigui plaça, passeig, edifici, entorn, fita...– dóna a la memòria un indret mental per on transitar i experimentar aquell confort que sol proporcionar el lloc d'on venim. La memòria, alhora, assegura els vincles d'identificació d'aquest lloc físic amb el confort i el conscient de cadascú. Ja tenim el bucle.

I segueix amb: 

Què passa si se sostreu la part física d'aquest binomi. Si desapareix o s'anorrea aquesta part, desapareix la imatge i s'afebleix la part intangible que viu en la memòria. Es debilita la seva podríem dir-ne ànima (?), fins que es regenera, quan és substituïda. A Sabadell li va desaparèixer bona part del seu lloc central fa més de 25 anys. Seria interessant saber quant s'ha anat perdent també de la seva consciència col·lectiva, del seu ser identificable col·lectiu.

Crec que aquestes reflexions són totalment aplicables a l’article Ruta de la independència que presentem tot seguit, si en comptes d’aplicar-les a Sabadell usem la consciència col·lectiva del poble català. L’autor parla de la recuperació de la memòria nacional col·lectiva, element constitutiu i indispensable de la consciència col·lectiva! 


Vegem l’article:


24 maig 2016 2.00 h
Ruta de la independència

Fundació Es tracta d'un projecte de recuperació de la memòria nacional a Barcelona ideat per la Fundació Reeixida
Recorregut Es visiten indrets desconeguts de l'Eixample i Ciutat Vella que van ser protagonistes entre el 1878 i el 1946


Aleix Renyé - Barcelona

Historiador. Fermí Rubiralta, autor d' estudis sobre els moviments nacionalistes i independentistes català, basc i gallec, ha col·laborat i avalat els textos de la ruta.

On era la redacció de la publicació satiricopolítica Cu-cut que van assaltar oficials de l'exèrcit espanyol l'any 1905? On es troba exposada la bandera independentista més antiga que es conserva? Qui eren i d'on van sortir els primers detinguts en una manifestació de l'11 de Setembre l'any 1901? Qui va col·locar la placa commemorativa al Fossar de les Moreres? On es van conjurar els implicats en el complot del Garraf contra el rei Alfons XIII? On es reclutaven els militants armats que, amb Francesc Macià, van participar en els fets de Prats de Molló? On era el CADCI, on van morir joves independentistes el 6 d'octubre del 1934? Qui eren i on s'organitzaven els membres de la secció militar del Front Nacional de Catalunya que durant els anys quaranta s'enfrontaven al franquisme vencedor?

La Fundació Reeixida, amb un “projecte de recuperació de la memòria nacional”, vol respondre aquestes i moltes altres preguntes amb la Ruta de la independència a Barcelona (1878-1946), que consisteix a traçar un recorregut pels “llocs de residència, l'activitat política i els espais de record de diverses personalitats” vinculades al moviment sobiranista des de finals del segle XIX fins a mitjan segle XX, per tal de “reivindicar el seu llegat en el conjunt de la història de la ciutat i del país, recordar-ne la vigència i normalitzar-ne la divulgació en el conjunt de la societat”. La ruta es desenvolupa per mitjà de circuits diferents conduïts per “un guia expert i documentat en la matèria que farà una explicació als grups de participants, amb el suport extern de noves tecnologies, codis QR i beacons, amb app inclosa, per fer-la més dinàmica i interactiva”. Aquests suports electrònics també permeten als participants realitzar-la per lliure o interessar-se per un dels seus punts en concret. Les rutes tenen l'aval i la col·laboració de l'historiador Fermí Rubiralta.

Des que el metge i assagista polític barceloní Josep-Narcís Roca Farreres va escriure Dos procediments per a l'emancipació, el 1878considerat el primer text inequívocament independentista–, fins avui l'independentisme català ha viscut més de dues terceres parts del temps en períodes de clandestinitat, en estat d'excepció o en dictadures militars. Segons Oriol Falguera, ànima del projecte, “per aquest motiu és convenient i de justícia reivindicar el moviment sobiranista i la seva gent al llarg de la història dels últims cent anys i escaig”.

La iniciativa pretén revalorar el recorregut històric, continuat en el temps, “d'aquells patriotes, i fer que els seus objectius de llibertat i igualtat entre els pobles es puguin assolir i es puguin plantejar, ara, per mitjans pacífics i democràtics”. Barcelona –principalment els barris de Ciutat Vella i l'Eixample– concentra les passes de ciutadans il·lustres però poc coneguts que van forjar les bases del sobiranisme català a partir de la seva acció individual i col·lectiva. Recordar-les, juntament amb les entitats i organitzacions que ells van fundar, “ens permetrà fer-ne renéixer els valors, les accions i les anècdotes, com ara els seus llocs de naixement o de residència, on van créixer políticament, on van elaborar les seves accions, on van ser detinguts, ferits o empresonats...”, conclou Oriol Falguera.

1878. Data del primer text clarament independentista, escrit pel barceloní Josep-Narcís Roca Farreres.
Aleix Renyé 

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada