divendres, 12 de desembre del 2014

12/12/14. Agustí Sala. La secesión, de posible a factible. Presentació del llibre Economia de Catalunya. «El problema, en todo caso, no está en la viabilidad económica, sino en la viabilidad política». Y Catalunya vería garantizadas las pensiones...

Benvolguts,
Hem citat recentment l’economista Anton Gasol. Avui recuperem un article interessant d’Agustí Sala a El Periodico de títol La secesión, de posible a factible explicant la presentació del llibre Economia de Catalunya de diversos economistes entre ells Anton Gasol, encarregat pel Col·legi d'Economistes.
Val a dir que en aquest país som uns mestres de l’ambigüitat.  Fixeu-vos sinó en el que diuen les frases de l’article i en el que volen dir:
·        tropezará con muchas trabas y dificultadesVol dir que els nostres amics de l’estat espanyol faran el possible per fer-nos-les passar putes!
·        todo girará en torno a superar las trabas políticas… Vol dir els pals a les rodes que ens aniran posant, com estan fent ara mateix, les amenaces, les pors...
·        el reparto de activos y deuda entre ambas partes… Concepte que s’amaguen molt de fer sortir ja que indefectiblement caldrà que hi hagi converses polítiques perquè l’Estat espanyol necessitarà suport econòmic de Catalunya per pagar l’enorme deute que tenen, a canvi evidentment de respectar els nostres actius com els Ports de Palamós, Barcelona, Tarragona, etc, els aeroports començant pel del Prat així com obres d’art que ara han dipositat als museus espanyols i que caldrà recuperar en les negociacions...
·        no es lo mismo una separación amistosa que un divorcio violento… Que vol dir que consideren que la separació no serà amistosa i factible pel que hem dit fins ara com menys amistosa més hi patiran i hi perdran...
Vegeu finalment els criteris de diversos economistes, Antón Gasol , Xavier Segura, Oriol Amat,  Antoni Castells, Jordi GalíNúria BoschMarta Espasa, Josep Pedrol, tots favorables a que la secessió o devolució és factible, encara que amb entrebancs posats per l'Estado español...  

ANÁLISIS DEL COL·LEGI D'ECONOMISTES
La secesión, de posible a factible
Varios expertos avalan la viabilidad económica de un Estado catalán, pero alertan de los retos políticos

12 febrero 2014
Agustí Sala / Barcelona
Miércoles, 12 de febrero del 2014
El libro 'Economia de Catalunya'.
«En la vida todo es posible, pero no todo es factible». Esa es una de las afirmaciones de los economistas Antón Gasol y Xavier Segura, dos de los autores de Economia de Catalunya (Profit Editorial, Barcelona, 2014), un libro encargado por el Col·legi d'Economistes de Catalunya en el que se analiza el impacto económico de una hipotética independencia. Lo que es una conclusión general en esta obra, que se presentará mañana jueves, es que «en el ámbito de la economía y de la empresa no hay problema» ante una teórica secesión, afirma el catedrático Oriol Amat, otro de los autores, integrados en la Comisión de Economía Catalana del Col·legi.
Y es que
«el problema, en todo caso, no está en la viabilidad económica, sino en la viabilidad política»
porque se trata de un conflicto que es «esencialmente político», explica en la páginas del libro el catedrático y exconseller de Economia Antoni Castells. Optimista, en uno de los capítulos, Jordi Galí, director del Centre de Recerca de Economia Internacional de la Pompeu Fabra, ve «difícil de imaginar» una actitud intransigente por parte del Estado español en caso de secesión, ya que no solo dañaría a Catalunya sino a España.
De hecho, según interpreta Amat, cuando el ministro de Asuntos Exteriores, José Manuel García-Margallo, o el presidente de la patronal CEOE, Juan Rosell, vaticinan desastres económicos con la secesión, lo que hacen es avisar de que el proceso «tropezará con muchas trabas y dificultades».
Por contra, la catedrática Núria Bosch y la profesora Marta Espasa estiman que una Catalunya independiente retendría una media anual de 13.889 millones de euros, o el 7,1% de su PIB, que hoy por hoy vuelan hacia el Estado, y vería garantizadas las pensiones.
Y Josep Pedrol calcula incluso que un sector público en un Estado catalán «podría crear entre 51.000 y 71.000 empleos». En todo caso, todo girará en torno a superar las trabas políticas y la necesaria permanencia en la Unión Europea (UE). De ello dependería también el reparto de activos y deuda entre ambas partes. No es lo mismo una separación amistosa que un divorcio violento como el de Michael Douglas y Kathleen Turner en La guerra de los Rose.
Agustí Sala


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada