dissabte, 11 d’octubre del 2014

09/10/14. Azorín’. Avisos de Este. ‘Catalonia’. En Castilla no hay juventud literaria, no hay literatura joven. Madrid es un patio de vecindad. Aquí hay viejos engreídos, soberbios viejos, que miran con desdén al que principia,..


Benvolguts,

El periodista i catedràtic de la Pompeu Fabra Josep Maria Casasús fa diàriament una columna a l’ARA de títol ABANSD’ARA. Ahir glosava un article d’Azorín que val molt, molt, la pena llegir.

 
L’il·lustre Azorin, l’any 1898 (quan Espanya va perdre ls penúltimes colònies) fa un apassionat relat on compara el que fan “ells”, els castellans, amb el que fem “nosaltres”, els catalans. I guanyem per golejada!

L’Azorín tenia 25 anys, a l’època, acabava de llicenciar-se en lleis i estudiava periodisme. El seu pare era advocat i provenia de Yecla (Múrcia) i la mare era de Monòver que és una població valenciana situada a la comarca del Vinalopó Mitjà. La distància de 30 o 35 quilòmetres de Yecla a Monòver és semblant a la de Monòver a la vila d’Alacant. 
 

 
L’article, que deu estar fet des de Madrid, fa elogis continuats de Catalunya, de la forma de treballar dels catalans i la compara amb la “hidalguia” i el capteniment castellà en el que se sent plenament identificat, malgrat ell!

J. Martínez Ruiz, ‘Azorín’

Avisos de Este. ‘Catalonia’


De l’article d’Azorín (Monòver, Alacant, 1873 - Madrid, 1967), identificat amb el pseudònim Este, a El Progreso (21-II-1898). Els contrastos entre Madrid i Catalunya no han canviat en un segle.

J. Martínez Ruiz, ‘Azorín’ / ‘Este’ 1898 Peces Històriques Triades Per Josep Maria Casasús | Actualitzada el 09/10/2014 00:00 


 [...] En Castilla no hay juventud literaria, no hay literatura joven; en Cataluña la hay vigorosa, enérgica, decidida. Aquí hay viejos engreídos, soberbios viejos, que miran con desdén al que principia, y hay jóvenes vanidosos, enfáticos, relleno el cerebro de la última revista [...]. En Cataluña se estudia en silencio, se investigan pacientemente las literaturas extranjeras, se publican revistas como L’Avenç, como Ciencia Social, como Catalonia. Aquí nos pasamos la vida elogiándonos unos a otros, viviendo en el café, durmiendo de día, aplaudiendo en los teatros obras arcaicas de cualquier caballero medieval o zarzuelas chulas de algún señorito tabernario. Los castellanos somos los tradicionales “hidalgos” de que hablan en todos sus libros los extranjeros; los catalanes son obreros a la moderna. No hay entre nosotros literatura, ni arte, ni ciencia; hay imitación simiesca, mísero remedo de lo que en países vecinos ocurre. […] Madrid es un patio de vecindad; no se concibe aquí el espíritu sereno, abstraído de tales lacerías, despreciador de elogios y calumnias, no. Aquí es imposible abstraerse, y no se tiene talento, ni delicadeza, ni honradez, si no se hace uno el gusto de “la galería” y se enzarza en disputas hueras y contesta a la grosería con el denuesto de plazuela. Es preciso vivir así […]. 1 / 1
 No hay término medio en esta tierra de quijotes degenerados: o hay que sentar plaza de finchado hidalgo o hay que ser un Orozco sublime, pero loco. Catalonia es una excelente revista; no la hay en España parecida. Pueden estar complacidos los ilustres escritores catalanes que la sustentan; ellos son los que honran nuestro nombre en el extranjero. La tierra que cuenta con dramaturgos como Iglesias, con poetas como Maragall, con novelistas como Oller, bien puede llamarse tierra de grandes alientos e iniciativas, donde se siente la belleza y se trabaja por la justicia.

Azorín’

PD. Com a complement d’aquest article us recomano el de l’Eugeni Casanova, més cruel que aquest, que explica com ha evolucionat Madrid, d’aldea a forat negre que engoleix tots els diners generats a Espanya, amb despotisme no-il·lustrat!
http://reflexionsjafores.blogspot.com.es/2014/01/120114-eugeni-casanova-madrid-ciutat.html
 

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada