dilluns, 6 d’agost del 2012

06/08/12. Va de sociologia. El fracàs escolar, la pobresa filosòfica i els mediocres

Benvolguts,

Fa un parell de dies parlàvem del terme mediocritat comentant articles del Forges i del Salvador Sostres. Avui hi tornem ja que David Castillo en un article de l’Avui sobre el fracàs escolar ens col·loca un altre cop el concepte de mediocritat en el centre del debat.

Castillo exposa teories del filòsof francès Jean-François Revel, autor de la frase : La primera força que dirigeix el mon es la mentida. Castillo explica com segons Revel: “el sistema universitari permet als mediocres... exercir la seva dictadura ...”.

Aquesta teoria ens recorda la del Principi de Peter de l’any 1969 que postulava: “En una organització les persones que realitzen bé el seu treball són promocionades a llocs de major responsabilitat una vegada i una altra fins que arriben al seu nivell d'incompetència.”

Com que l’article està dedicat al fracàs escolar i a la manera de resoldre’l, Castillo conclou amb “Fa pena sentir el terme “fracàs escolar” sense que ningú assumeixi que és, en realitat, un fracàs de model pedagògic i social”.

Tinc un fill que analitzant el seu pas per una determinada escola, fa molt temps que afirma exactament el que Castillo suggereix: “no és que jo vagi fracassar a l’escola, és aquella escola la que va fracassar amb mi!”

 Castillo esbossa alguns camins a seguir. Enumera els desastres de la societat actual, regida per la mentida, la mediocritat i la política criminal d’alguns (o molts) mediocres al poder...
 

I ara l’article de David Castillo:

Fracàs escolar?


06/08/12 - David Castillo email protegit

El sempre estimulant Jean-François Revel deia que no era per casualitat que la pobresa filosòfica regnés a França des del començament del XIX, és a dir, des de la creació de la universitat. El pensador francès reconeixia que, tot i tenir els seus avantatges, La seva tesi implicava que els mediocres ho col·locaven tot a un mateix nivell, castrant d'aquesta manera el talent.

La complaença ha convertit el que hauria d'haver estat els temples del saber en bastions de l'estupidesa. I utilitzar França pot semblar de broma si valorem el nostre estat, sotmès a altres perills dictatorials, com la incompetència i la permissivitat. Si fóssim una mica més espavilats i algú es plantegés fer plans a mitjà o llarg termini, podríem fer servir la crisi per intentar introduir canvis de fons, sobretot en l'arrel de l'ensenyament i del que es pretén. Ser una mica ambiciosos i no perdre tant de temps a controlar donaria als mestres unes perspectives que, en la situació actual, difícilment poden acomplir.

Fa pena sentir el terme “fracàs escolar” sense que ningú assumeixi que és, en realitat, un fracàs de model pedagògic i social. Caldria invertir a analitzar les causes del que ens està passant, no exclusivament a través del desastre de les caixes, l'especulació i el comportament d'organització criminal que tenen alguns polítics. Una lectura global del sistema potser ens permetria una sortida adequada al futur.
http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/7-vista/8-articles/565223-fracas-escolar.html
 
Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada