dissabte, 28 d’abril del 2012

28/04/12. Article del Wall Street Journal. Per què Espanya no es reformarà (traducció parcial al català)

Benvolguts,

He trobat al web d’araomai la traducció al català de fragments de l’article del Wall Street Journal que vaig comentar ahir. Us l’envio:

The Wall Street Journal denuncia l`espoli català i la ineficiència d`Espanya
27/04/12

The Wall Street Journal va publicar ahir un article amb el títol: Perquè Espanya no es reformarà, "Why Spain Won`t Reform", que subtitula dient que els catalans saben de primera mà que tots els camins --i totes les autopistes-- van a parar a Madrid, i que és una clara denuncia de l`espoli a Catalunya, i de la incapacitat de l`estat espanyol per canviar.

L`articulista, que escriu des de Barcelona,
afirma que aquí, a Catalunya, pocs confien que Madrid faci la feina correctament, i que els catalans tenen raons addicionals per posar en dubte la capacitat del govern espanyol per poder canviar. També recorda que en els darrers temps Rajoy ha estat culpant als governs autonòmics de l`excés de dèficit del país, acusant a la despesa de les autonomies de posar en perill la solvència de tot l`estat, i que Madrid ha amenaçat amb intervenir en els pressupostos dels governs autonòmics que no facin els deures.

Cita el conseller Mas-Colell, que explica que amb l`excepció del País Basc,
les 17 regions de l`estat gaudeixen d`autonomia de la despesa, però que és una autonomia gairebé sense ingressos.

Conclou que Catalunya és la seu de la indústria espanyola i un dels districtes industrials més importants d`Europa, per darrere només de la talla de Llombardia d`Itàlia i la conca del Ruhr d`Alemanya en la productivitat, però que no obstant això, cada any des de 1986, una mitjana de 9% del PIB català en termes nets, marxen de Catalunya per ser redistribuïdes o van a Madrid.
Recorda que a Espanya, només les Illes Balears renuncien una part més gran de la seva producció anual, i que en cap altre lloc a Europa o Amèrica del Nord no es produeixen transferències de tal magnitud.


També assenyala que Barcelona ha reduït els salaris dels empleats públics, i que Madrid no ho ha fet.
Cita també a Germà Bel, i diu que és una bogeria que l`estat espanyol compti amb més quilòmetres de tren d`alta velocitat que qualsevol altre país del món excepte a la Xina, i que en tots els altres països de la UE en conjunt, però que alhora també té el mínim de passatgers per quilòmetre de ferrocarril d`alta velocitat al món.


Afirma que els trens d`alta velocitat que no van enlloc són un emblema de la bogeria del govern espanyol, i de impuls centralitzador d`Espanya des de que els reis Borbons al segle XVlll, van fer l`estat espanyol a imatge de França:
fortament unificat, amb el poder acumulat en el centre i tots els camins (o carrils) que s`estenen cap a fora partint de la capital.

I acaba dient que
sota pressió la UE està aprenent que també es compon de diferents nacions, i que Brussel•les podria usar el cas de Catalunya (diu literalment l`agulló de Catalunya) al seu costat, per recordar que les nacions no són només vehicles per al pagament dels deutes dels seus governs.

http://www.araomai.cat/noticies/i/1515


Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada