divendres, 2 de març del 2012

02/03/12. Petita història de les carreteres, autopistes i autovies a Catalunya (1)

Benvolguts,

Per comprendre les informacions que farem arribar demà, sobre autopistes, cal que fem una petita història prèvia de les carreteres, autopistes i autovies  a Catalunya.

Quan es diu autopista vol dir de peatge i quan es diu autovia vol dir gratuïta!

Pel que respecta a infraestructures Catalunya ha estat putejada des de sempre pel govern espanyol, sigui la dictadura franquista, sigui el govern del PSOE o del PP.

Recordem que a l’any 67, a la península no hi havia autovies ni autopistes, només carreteres i camins de carro. A Catalunya hi havia la carretera NII i la N340 com a principals carreteres intercomunitats. Per recomanacions del Banc Mundial es va construir en aquesta època amb capital català l’Autopista (privada, de peatge) AP7, de la frontera francesa fins a Alacant, seguint la Via Augusta romana.

Uns deu anys més tard els catalans, varen veure aparèixer com a bolets autovies gratuïtes per tot Espanya, excepte per Catalunya. Quan es va demanar que es construïssin també autovies gratuïtes a Catalunya, els successius governs del PSOE i del PP varen anar donant allargues amb l’excusa que Catalunya ja tenia autopistes de peatge...

Llavors es va demanar que l’Estat en comptes de fer una nova autovia a Catalunya comprés l’A7 i la convertís en autovia gratuïta. Però res de res.

Més tard es va construir l’Autopista AP2 d’Euskadi al Vendrell, passant per Saragossa i Lleida. Al Vendrell empalma amb l’AP2. També es va construir l’Autopista de peatge C32 de Barcelona a Palafolls. Són totes les autopistes que hi va haver durant molts anys a Catalunya.

Des de Saragossa es va construir l’autovia A2, gratuïta fins a Madrid i un reguitzell d’altres autovies per l’Aragó i arribant fins a València, l’A23 de Huesca a Saragossa, Teruel i Sagunt, a prop de València.

Mentrestant apareixien les autovies amb kilòmetre zero a Madrid,l’A2 cap a Catalunya, ja esmentada, l’A3 cap a València, l’A4 cap a Andalusia, l’A5 cap a Extremadura, l’A6 cap a Galícia i anaven proliferant els cinturons de circumval·lació de Madrid, M30, M40, M50...

A l’any 92 es va fer la gran obra de les Rondes de Barcelona.

A Madrid també es va construir una autopista de peatge, la A1 que va cap al nord fins a Burgos.

Més endavant a Madrid es van construir autopistes de peatge en paral·lel amb les radials A3, A4, A5. L’any passat les companyies que les explotaven (ACS, Dragados, etc) varen haver de ser ajudades pel govern amb una injecció  de fons públics. CiU va votar a favor d’aquest ajuts públics...

A Catalunya les antigues NII i N340 s’han estat convertint a pas de tortuga en autovies gratuïtes, però el 2012 encara no estan operatives. L’A2 va trigar més de 30 anys a ser transitable, l’A7 té grans trams amb les obres parades i la A2 de Girona a la frontera està aturada.

Com es pot entendre, a Catalunya el servei és infecte, encara que els explotadors de les autopistes de peatge s’han fet rics, a costa dels catalans. Els explotadors, Abertis com a més important, han sigut els que han aconseguit, amb corrupció i més corrupció que les autovies gratuïtes no arribessin a funcionar fins 30 anys després d’estar projectades i 25 anys després de ser iniciades les obres...

A nivell de tota Espanya, la relació entre autovies i autopistes segons CCAA és el que mostra el gràfic de més avall, per gentilesa del CCN.




Es pot veure com hi ha CCAA que no tenen cap autopista de peatge, com Extremadura, i d’altres que tenen 8 o 10 o 20 vegades més quilòmetres d’autovies que d’autopistes, com Andalusia, Lleó, Castella-la Manxa o Madrid. I hi ha CCAA com Catalunya que té més quilòmetres de peatge que gratuïts, o com el País Valencià que té més autovies gratuïtes, però les de peatge són molt importants.


En resum:

· si es vol anar des de Castelló fins a la frontera francesa de La Jonquera cal usar trams de l’A7, però la majoria del trajecte s’ha de fer per l’AP7

· Si es vol anar de Madrid a la frontera francesa de La Jonquera es pot anar per l’autovia A2 fins a Barcelona i a continuació com que l’A2 no està construïda entre Barcelona i Girona s’ha d’agafar la NII fins a Girona sense peatge o s’ha d’agafar la C32 o l’AP7, amb peatge per arribar fins a Girona i continuar per l’AP7 fins a La Jonquera...

Podeu veure un mapa d’autovies i autopistes espanyoles en el següent enllaç:


Aquestes explicacions presenten, molt per sobre, el panorama d’infraestructures viàries a Catalunya, que ja es veu que és prehistòric i car pels usuaris. Molt car!

Molts cops hem dit i escrit que no estàvem en desacord amb les vies de peatge, però sempre que tothom estigués en les mateixes condicions. D’altra part, està explicat en alguna Reflexió que l’estat espanyol no podrà mantenir l’estructura d’autovies gratuïtes ja que no tindran diners per mantenir-les i algun consorci d’empreses que fan manteniment de les autopistes de peatge ja s’han ofert a convertir autovies gratuïtes en autopistes de peatge per tota la geografia de l’estat. Dubto, però, que posin peatges als voltants de Madrid. Pot ser que en posin per tot arreu, però dubto que en posin a Madrid...

Demà parlarem d’un constructor i mantenidor d’infraestructures: parlarem d’Abertis...


Joan A. Forès
Reflexions

1 comentari:

  1. Aquest país necessita més persones com tú. Aviam si ens deixen de prendre el pél d'una vegada i ens construeixen l'a7 i l'autovia a girona en condicions d'una vegada. És una vergonya com es riuen de nosaltres aquesta gent (el govern d'espanya, ciu i abertis).

    ResponElimina