dimarts, 1 de febrer del 2011

01/02/11. Ferrmed i la Gran Xarxa de Ferrocarrils Europeus

Benvolguts,
Avui, com que hi ha bones notícies, tornarem a parlar de l’Eix Mediterrani.
Recordem que l’Eix Mediterrani és un projecte per fer circular mercaderies per ferrocarril amb ample europeu des dels grans ports ibèrics (Algesires, Cartagena, València i Barcelona) on arriben grans vaixells amb contenidors des de l’extrem orient, fins a Europa.  Les mercaderies solen ser semielaborades o completament acabades. Les completament acabades surten immediatament cap al nord. Les semielaborades caldrà acabar-les en la zona logística i industrial annexa als ports d’arribada per a ser re-expesa cap a Europa. Depèn de les facilitats logístiques i industrials de cada port que els noliejadors en triïn un o altre per donar valor afegit als productes semielaborats arribats.
El primer tren de mercaderies sortit de Barcelona amb destí Europa usant vies d’ample europeu va circular fa uns 15 dies per les vies del TGV i on no n’hi havia per les vies d’ample espanyol complementades amb un tercer carril per convertir-les en ample europeu.

Els trens de mercaderies a Europa tenen una llargada de 450m i properament passaran a 750m. Als USA els trens de mercaderies fan 3km de llargada.

De fet, com es pot veure en el plànol adjunt, el que anomenem Eix Mediterrani que va d’Algesires (Al Jahzira en àrab) fins a Perpinyà només és una petita part d’una gran xarxa ferroviària que de baix a dalt va des de Casablanca fins a Estocolm, amb connexió fins a Sant Petersburg i amb connexions laterals que cobreixen tot Europa i arriben a Londres, Nàpols, Budapest, Viena, Praga, etc.
Com es pot veure és un projecte molt ambiciós i cal ser-hi.

Aquest projecte ha estat torpedinat contínuament pel PP i pel PSOE. La bogeria radial i la voluntat d'aillar els Països Catalans del progrés espanyol va fer partir totes les línies ferroviàries de Madrid i va fer que Espanya prioritzés el mapa inferior Infraestructures Ferroviàries Espanyoles on els Països Catalans no existeixen.

Els articles ressenyats expliquen com el Govern Aznar el 2003 amb Álvarez Cascos i la diputada europea del PP Loyola de Palacio van tancar la carpeta de l’Eix Mediterrani i no el van proposar a la UE. En canvi van proposar el que des de fa temps el PP i el PSOE estan promocionant, l’anomenada TCP (Travesia Central de los Pirineos) que proposa un eix Madrid-Canfranc, amb un túnel de 50 km per sota del Pirineu i amb un desnivell de 1000 m.  Des del 2003 el PSOE tampoc no ha piulat per l’arbitrarietat del PP (ni ha mai piulat l’Alejo Vidal Quadras, botifler català que també era a Brussel·les com a diputat europeu del PP).

Diuen els comentaristes que aquesta infraestructura està pensada per aillar els Països Catalans i Euskadi d'Europa. Aquest mapa està explicat en la Reflexió del 3 de desembre del 2010. I hi ha altres explicacions al Bloc.


La penúltima anècdota és de quan el lobby Ferrmed va presentar a Brussel·les el seu projecte el 13 de gener d’enguany. El ministre Blanco no hi va anar i va enviar-hi dos mindunguis del ministeri que l’únic que van dir és que el Ministeri de Foment no tenia diners per aquest projecte. I punt. El mateix dia i a la mateixa hora la plana major del PP era també a Brussel·les, a les instal·lacions de la Unió Europea però hi era per homenatjar la ministra Palacio que s’havia mort el 2006.
Demà en continuarem parlant!



Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada